Utbildningsplan

Skriv ut
Skriv ut utbildningplan

Miljökommunikation - masterprogram

Omfattning:
120 högskolepoäng

Nivå:
2 - Avancerad nivå

Examen
Masterexamen

Programkod:
NM026

Ansvarig fakultet:
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap

Gäller antagna från:
1.    hösten 2011
2.    hösten 2012    Visas nedan 
3.    hösten 2018
4.    hösten 2020
5.    hösten 2022

Bilagor

1. Beslut

Rektor för SLU beslutade den 1 juli 2010 (Dnr SLU.ua.Fe.2010.3.0-2267) att inrätta masterprogrammet Environmental Communication and Management.

Utbildningsplanen fastställdes den 20 oktober 2010 av fakultetsnämnden vid fakulteten för naturresurser och lantbruksvetenskap (NL-fakulteten).
Ändrad den 29 juni 2012 att gälla från och med läsåret 2012/2013.

Environmental Communication and Management – Master´s Programme syftar till masterexamen på avancerad nivå och omfattar 120 högskolepoäng. Programmet har följande programkod: NM026.

2. Förkunskaper och andra antagningsvillkor

2.1 Tidigare studier
För att bli antagen till Environmental Communication and Management – Master´s Programme krävs examen på grundnivå omfattande 180 högskolepoäng med fördjupning omfattande 90 högskolepoäng inom något av följande ämnen/utbildningsområden:
- naturvetenskap
- teknologi
- samhällsvetenskap.

Kraven på särskild behörighet enligt ovan kan uppfyllas även av den som har motsvarande kunskaper genom utländsk examen eller om motsvarande kunskaper har inhämtats på annat sätt.
Dessutom krävs kunskaper motsvarande gymnasieskolans kurser i Engelska B. Detta är uppfyllt av den som har en examen på grundnivå från SLU omfattande minst 180 hp. För sökande med examen från nordiska länder och vissa engelskspråkiga länder gäller särskilda regler.
För tillträde till de olika kurser som ingår i programmet gäller de krav på särskild behörighet som föreskrivs för varje enskild kurs.

3. Mål

3.1 Allmänna mål
I enlighet med högskolelagen (1 kap, 9 §) ska utbildning på avancerad nivå ”innebära fördjup-ning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på själv ständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.”

3.2 Särskilda mål för masterexamen
I enlighet med bilaga till förordningen för Sveriges lantbruksuniversitet ska studenten uppfylla följande mål för masterexamen:

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen. Det inbegriper såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kun- skapsutveckling.

3.3 Preciserade mål för masterprogrammet
Inom ramen för målen i examensbeskrivningen har SLU preciserat följande mål för masterprogrammet Environmental Communication and Management:

Kunskaper och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa sådan kunskap om och förståelse för kommunikationsprocesser inom miljö- och natur- resurshantering som krävs för att kunna arbeta självständigt och i samarbete med andra med miljökommunikation inom naturresurs- och miljöförvaltning, organisationer och företag samt med enklare forskningsuppgifter inom området miljökommunikation,
- visa förståelse för hur interaktion mellan människor, grupper och samhällen påverkar både formella och informella naturresurshanteringssystem,
- visa en fördjupad förståelse för strukturella och socialpsykologiska förutsättningar för lärande, samverkan, deltagande, demokrati, maktutövning och konflikt inom naturresurshantering,
- visa förståelse för hur olika miljökommunikativa metoder kan användas inom naturresurshanteringen,
- visa kunskap om och förståelse för systemtänkande, såväl som en kunskapsteoretisk utgångspunkt för förståelse av komplexa naturresursdilemman som en metod för att underlätta samverkan och beslutsfattande vid naturresurshantering,
- visa kunskap om och förståelse för de vetenskapliga principer, metoder och arbetssätt som används vid studier av miljökommunikativa fenomen.

Färdigheter och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att analysera och utvärdera sociala och kommunikativa processer inom naturresurshanteringen och att utifrån den erhållna kunskapen agera på ett konstruktivt sätt
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade miljökommunikativa uppgifter inom givna tidsramar, inkluderande:
att planera kommunikationsstrategier inom ramen för naturresurshantering
att agera som processledare i miljökommunikativa, deltagarorienterade processer
att organisera effektiv, deltagarorienterad, demokratisk samverkan mellan aktörer inom naturresurshanteringen
att tillsammans med de aktörer som berörs av en naturresursförvaltningsåtgärd utveckla en systemförståelse för åtgärdens förutsättningar och konsekvenser
att hantera oväntade kommunikationssituationer
att planera, genomföra och avrapportera ett projektarbete
- visa förmåga att fungera i grupp, både som ledare och medarbetare,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper,
- visa kännedom om sin potentiella arbetsmarknad,
- visa förmåga att självständigt söka, sammanställa, tolka och kritiskt värdera litteratur med relevans för området miljökommunikation,
- visa förmåga att självständigt och kritiskt identifiera och formulera frågeställningar med relevans för miljökommunikation,
- visa förmåga att arbeta på ett tvärvetenskapligt sätt och kunna kombinera kunskaper från olika områden,
- visa förmåga att göra och kritiskt tolka relevanta observationer om miljökommunikativa fenomen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
för masterexamen ska studenten visa förmåga att kritiskt reflektera över:
- kommunikativa handlingar och situationer och deras inverkan på naturresurshanteringen
- sin egen roll i kommunikationssituationer,
- visa insikt om kommunikationssituationers oförutsägbarhet,
- visa insikt om vikten av och svårigheterna med tvärvetenskapliga förhållningssätt vid naturresurshantering,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt dess roll för människans hållbara nyttjande av de biologiska naturresurserna,
- visa förmåga att värdera sin egen kompetens i relation till framtida arbetsmarknad och ta ansvar för att fortlöpande utveckla sin kompetens.

4. Möjligheter till fortsatta studier

Den student som har fullgjort utbildningen Environmental Communication and Management med avlagd masterexamen uppfyller särskild behörighet att antas till studier på bland annat följande typ av utbildningar vid SLU:
- Forskarutbildning, 240 hp

Vilka forskarutbildningsämnen som är möjliga att antas till framgår av bilaga som fastställs av utbildningsnämnden.

5. Innehåll och uppläggning

5.1 Kurser
De kurser som ingår i masterprogrammet Environmental Communication and Management fast-ställs av utbildningsnämnden och presenteras i bilaga till utbildningsplanen som även innehåller beskrivning av kursstrukturen (ramschema). Kursernas mål och innehåll framgår av kursplanen för respektive kurs. För självständigt arbete (examensarbete) finns dessutom särskilda anvisningar, som fastställs av utbildningsnämnden.

5.2 Uppläggning
Pedagogiken för både teoretiska och praktiska moment är erfarenhetsbaserad och innehåller (sociala)laborationer, fallstudier, rollspel, exkursioner och reflektionsövningar. En kontinuerlig pendling mellan teori, erfarenhet och reflektion eftersträvas. Eftersom alla har erfarenhet av att vara samhällsmedborgare inblandad i kommunikation, används dessa
erfarenheter för att förstå innebörd och konsekvenser av teorier och metoder. Inledningsvis ges en teoretisk förståelse för kommunikation som både en förutsättning för och konsekvens av samhället och naturresurshanteringen. Detta moment är huvudsakligen analytiskt och syftar till att skapa förståelse för hur och varför det som sker inom naturresurshanteringen sker.
Viktiga teorier och begrepp rör människans varseblivning och tolkning av de situationer som hon agerar i, normstrukturer och -bildning, handling och motivation, social interaktion, reflektion, språk, institutioner och social identitet. Invävt i dessa avsnitt finns också mer normativa moment som handlar om hur konstruktiva samtal med hög grad av delaktighet bör
planeras och genomföras. Ett annat centralt tema under första terminen är kunskapsteori, verklighetsuppfattning och systemtänkande, där vi försöker förstå konsekvenserna av att människor uppfattar verkligheten på olika sätt och hur detta kan hanteras praktiskt i deltagarorienterade beslutsprocesser. Under andra terminen läggs fokus på konflikter och
konflikthantering mellan naturresurshanteringens aktörer och hur man kan få arbetsgrupper att arbeta effektivt och målinriktat tillsammans. Ett annat tema är kommunikationsstrategi och planering för förändringsarbete, samt att förstå hur massmedier fungerar och påverkar miljö- och naturresurshanteringen. Under slutet av det första året ges också en överblick över olika kommunikationsteoretiska riktningar och deras relationer. Under andra året är fokus på hur man kan bedriva vetenskapliga studier inom området miljökommunikation. Vetenskapsteori, samhällsvetenskaplig metod, metod för problemformulering samt analys av tidskrifter och pågående vetenskapliga diskussioner inom området.

Utbildningen avslutas med ett självständigt arbete där studenten får tillämpa sina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en aktuell frågeställning inom utbildningens område.

6. Examination

I varje kurs ingår ett eller flera prov. Betyg på kurser sätts som regel med någon av betygsgraderna U, 3, 4 eller 5 om det inte finns beslut om undantag. Kraven för kursernas betygsgrader framgår av betygskriterier som redovisas i bilaga till respektive kursplan.

Betyg bestäms av examinator utsedd av SLU. Generella regler och riktlinjer för examination och betygssättning finns i interna föreskrifter om betygssystem och examinationsrätt samt i regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU.

7. Examen

7.1 Examen som utbildningen syftar till
Masterexamen med huvudområdet miljövetenskap enligt utbildningsplan för masterprogrammet Environmental Communication and Management uppnås efter fullgjorda kursfordringar (godkända kurser) om 120 högskolepoäng med följande krav:
 minst 30 högskolepoäng kurser med fördjupning inom miljövetenskap (A1N; A1F)
 minst 30 högskolepoäng självständigt arbete (examensarbete) inom miljövetenskap (masterarbete / A2E),
 maximalt 15 högskolepoäng får utgöra kurser på grundnivå.

Kursfordringarna ska samtidigt uppfylla följande krav:
 minst 75 högskolepoäng programkurser enligt fastställd studieplan
 självständigt arbete inom miljövetenskap enligt fastställd studieplan och anvisningar för programmet.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Student som uppfyller fordringarna för masterexamen får på begäran ett examensbevis. Till examensbeviset knyts benämningen masterexamen med huvudområdet miljövetenskap (Degree of Master (120 Credits) with a major in Environmental Science).

Av examensbeviset ska framgå att examen uppfyller fordringarna enligt utbildningsplan för masterprogrammet Environmental Communication and Management. Preciserade kurskrav framgår av programmets studieplan, som fastställs av utbildningsnämnden och presenteras i bilaga till utbildningsplanen.

7.2 Övriga examina som utbildningen möjliggör
De kurser som ingår i masterprogrammet Environmental Communication and Management möjliggör
även följande examen under förutsättning att SLU:s krav för generell examen är uppfyllda:
 Magisterexamen med huvudområdet miljövetenskap

8. Övrigt

8.1 Tillgodoräknanden
Tillgodoräknande av kurser från annat lärosäte, inom eller utom landet, kan göras i examen.
Poängavdrag kan göras om det finns en betydande överlappning mellan de kurser som är godkända
vid SLU och de kurser som studenten ansöker om att tillgodoräkna i examen. Tillgodoräknande
kan inte heller göras om det finns en väsentlig skillnad mellan utbildningarna.
Prövning om tillgodoräknande sker i det enskilda fallet. Efter prövning kan även motsvarande
kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkesverksamhet tillgodoräknas.