Utbildningsplan

Skriv ut
Skriv ut utbildningplan

Outdoor Environments for Health and Well-being - Master´s Programme

Omfattning:
120 högskolepoäng

Nivå:
2 - Avancerad nivå

Examen
Masterexamen

Programkod:
LM007

Ansvarig fakultet:
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgård- och växtproduktionsvetenskap

Gäller antagna från:
1.    hösten 2015    Visas nedan 
2.    hösten 2019
3.    hösten 2020
4.    hösten 2022
5.    hösten 2023

Bilagor

1. Beslut

Styrelsen för Sveriges lantbruksuniversitet beslutade den 23 september 2014 att inrätta Outdoor Environments for Health and Well-being – Master’s Programme. Utbildningsplanen fastställdes den 26 november 2014 av Utbildningsnämnden att gälla från och med läsåret 2015/16.
Outdoor Environments for Health and Well-being - Master’s Programme syftar till masterexamen på avancerad nivå och omfattar 120 högskolepoäng. Programmet har följande programkod: LM007.

2. Förkunskaper och andra antagningsvillkor

2.1. Tidigare studier
För att bli antagen till Outdoor Environments for Health and Well-being – Master’s Programme krävs examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng.
Dessutom krävs kunskaper motsvarande gymnasieskolans kurs:
- Engelska 6 eller Engelska B
Betygskrav: I ovanstående kurs krävs lägst betyget godkänd.
Kraven på särskild behörighet enligt ovan kan uppfyllas även av dem som har motsvarande kunskaper genom utländsk examen eller om motsvarande kunskaper har inhämtats på annat sätt.
För tillträde till de kurser som ingår i programmet gäller de krav på särskild behörighet som föreskrivs för varje enskild kurs.

Vidare rekommenderas att åtminstone 15 hp har tagits inom något av följande ämnesområden: landskapsarkitektur, arkitektur, trädgårdsvetenskap, miljövetenskap, ekologi, geografi, skogsvetenskap, medicin, psykologi eller pedagogik.

3. Mål

3.1 Allmänna mål
I enlighet med högskolelagen (1 kap, 9 §) skall utbildning på avancerad nivå ”innebära för-djupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.”

3.2 Särskilda mål för masterexamen

I enlighet med bilaga till förordningen för Sveriges lantbruksuniversitet skall studenten upp-fylla följande mål för masterexamen:

Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera fråge-ställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvär-dera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de ar-gument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

3.3 Preciserade mål för Outdoor Environments for Health and Well-being – Master’s ProgrammeInom ramen för målen i examensbeskrivningen har SLU preciserat följande mål för Outdoor Environments for Health and Well-being – Master’s Programme:
Kunskaper och förståelse
För masterexamen skall studenten
- identifiera perspektiv och förklara koncept avseende människors relation till utom-husmiljöer med särskilt fokus på hur dessa påverkar människors upplevelser, välbe-finnande och utveckling,
- beskriva och förklara teorier avseende samspelet mellan människor och utomhusmiljöer på olika nivåer: fysiologiskt, psykologiskt, socialt och kulturellt,
- beskriva utomhusmiljöns roll för olika brukargrupper i en hälsofrämjande eller utvecklingsmässig kontext, samt
- tillämpa och anpassa kunskapen efter lokala förutsättningar.

Färdigheter och förmåga
För masterexamen skall studenten
- identifiera tillämpningsområden i olika skalnivåer som är hälsofrämjande och bidrar till att lösa aktuella samhällsproblem,
- bedöma utomhusmiljöers kvalitet och deras potential avseende hälsa, välbefinnande och personlig utveckling,
- välja adekvata metoder och strategier för empiriska studier av sambandet mellan människor och fysisk miljö,
- utvärdera utomhusmiljöer och föreslå åtgärder för att utveckla dem i syfte att stärka hälsa, välbefinnande och personlig utveckling,
- kunna förbereda och utveckla aktiviteter för olika målgrupper för att främja hälsa och personlig utveckling,
- kunna ta aktiv del i utvecklingen av utomhusmiljöer och i dessa organisera naturbaserade aktiviteter
- visa förmåga att koppla ämnet för masterprogrammet till tidigare utbildning eller yrkesverksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa gott omdöme avseende etiska överväganden kring synsätt, metodik och tillämpningar inom ämnesområdet, samt
- konstruktivt och kritiskt utvärdera teorier, projekt och förslag som genereras inom ämnesområdet.

4. Möjligheter till fortsatta studier

Den student som fullgjort utbildningen på Outdoor Environments for Health and Well-being med avlagd masterexamen uppfyller kraven på särskild behörighet att antas till fortsatta studier på bland annat följande utbildningar vid SLU:

- Utbildning på forskarnivå.

Vilka forskarutbildningsämnen som är möjliga att antas till framgår av bilaga som fastställs vid fakulteten.

5. Innehåll och uppläggning

5.1 Kurser
De kurser som ingår i programmet Outdoor Environments for Health and Well-being fastställs av Programnämnden för utbildning inom landskap och trädgård och presenteras i bilaga till utbildningsplanen som även innehåller beskrivning av kursstrukturen. Kursernas mål och innehåll framgår av kursplanen för respektive kurs.

5.2 Upplägg
Programmet riktar sig till studenter med bakgrund i olika akademiska ämnen eller yrkesområden och bidrar med perspektiv och koncept från relevanta ämnesområden i en tvärdisciplinär kontext som kan tillämpas för att förstå och förklara samspelet mellan människor och den fysiska utomhusmiljön. Den kunskap som förvärvas inom programmet avses vara tillämpbar i olika samhälleliga situationer. Konkreta exempel och tillämpningar utgör startpunkt för projekt, aktivitetsmodeller och undersökningar. Studenterna får i uppgift att tillämpa metoder för att studera användningen och hälso- och upplevelseeffekter av utomhusmiljöer. Forskningsmetodik med syftet att träna förmågan att studera och kritiskt utvärdera olika typer av aktiviteter i utomhusmiljön som främjar hälsa och personlig utveckling ur ett vetenskapligt perspektiv är en viktig del av programmet, liksom förmågan att analysera utomhusmiljöer och dessas kvaliteter avseende upplevelser, hälsa och personlig utveckling genom att tillämpa vetenskapligt baserade analysmodeller.
Ett examensarbete på masternivå avslutar programmet och bidrar till att ytterligare fördjupa ämneskunskapen, samtidigt som det ger möjlighet till att integrera den nyvunna kunskapen med tidigare studier på kandidatnivå.

6. Examination

I varje kurs ingår ett eller flera prov. Betyg på kurser sätts som regel med någon av betygs-graderna U, 3, 4 eller 5. Kraven för kursernas betygsgrader framgår av betygskriterier som redovisas i bilaga till respektive kursplan.

Betyg bestäms av examinator utsedd av SLU. Generella regler och riktlinjer för examination och betygssättning finns i interna föreskrifter om betygssystem och examinationsrätt samt i regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU.

7. Examen

7.1 Examen som utbildningen syftar till
Masterexamen med huvudområde landskapsarkitektur enligt utbildningsplan för mastersprogrammet Outdoor Environments for Health and Well-being efter fullgjorda kursfordringar (godkända kurser) om 120 högskolepoäng, med följande krav:

- minst 30 högskolepoäng kurser med fördjupning inom landskapsarkitektur (A1N, A1E, A1F),
- minst 30 högskolepoäng självständigt arbete inom landskapsarkitektur (A2E),
maximalt 15 högskolepoäng får utgöra kurser på grundnivå [Enligt ny Lokal examensordning, 2018-01-01: maximalt 30 högskolepoäng får utgöra kurser på grundnivå].

Kursfordringarna skall samtidigt uppfylla följande krav:
- minst 60 högskolepoäng programkurser enligt fastställd studieplan, och
- självständigt arbete enligt fastställd studieplan och anvisningar för programmet.
Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
Student som uppfyller fordringarna för masterexamen får på begäran ett examensbevis. Till examensbeviset knyts benämningen masterexamen med huvudområde landskapsarkitektur (Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Landscape Architecture).
Av examensbeviset skall det framgå att examen uppfyller fordringarna enligt utbildningsplan för programmet Outdoor Environments for Health and Well-being. Preciserade kurskrav framgår av programmets studieplan, som fastställs av Programnämnden för utbildning inom landskap och trädgård och presenteras i bilaga till utbildningsplanen.

7.2 Övriga examina som utbildningen möjliggör
De kurser som ingår i programmet Outdoor Environments for Health and Well-being möjliggör även följande examina under förutsättning att SLU:s krav för generella examina är uppfyllda:
- magisterexamen med huvudområde landskapsarkitektur (Degree of Master of Science (60 credits) with a major in Landscape Architecture).

8. Övrigt

8.1 Tillgodoräknanden
Godkända kurser från annan högskoleutbildning, inom eller utom landet, kan tillgodoräknas i programmet Outdoor Environments for Health and Well-being. Detta gäller dock inte om det finns en väsentlig skillnad mellan utbildningarna. Prövning om tillgodoräknade sker i det enskilda fallet. Efter prövning kan även motsvarande kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkesverksamhet tillgodoräknas.