Utbildningsplan

Skriv ut
Skriv ut utbildningplan

Landscape Architecture- Master´s Programme

Omfattning:
120 högskolepoäng

Nivå:
2 - Avancerad nivå

Examen
Masterexamen

Programkod:
LM006

Ansvarig fakultet:
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgård- och växtproduktionsvetenskap

Gäller antagna från:
1.    hösten 2011    Visas nedan 
2.    hösten 2012
3.    hösten 2016
4.    hösten 2018
5.    hösten 2019
6.    hösten 2020
7.    hösten 2022

Bilagor

1. Beslut

Styrelsen för SLU beslutade 2 juli 2010 att inrätta Landscape Architecture - Master´s programme. Utbildningsplanen fastställdes den 10 november 2011 av fakultetsnämnden vid fakulteten för landskap, trädgårds- och jordbruksvetenskap att gälla från och med läsåret 2011/12.

Landscape Architecture - Master´s programme syftar till masterexamen på avancerad nivå och omfattar 120 högskolepoäng. Programmet har följande programkod: LM006.

2. Förkunskaper och andra antagningsvillkor

2.1. Tidigare studier
För att bli antagen till Landscape Architecture - Master´s programme krävs examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng med fördjupning omfattande 90 högskolepoäng inom något av följande ämnen/utbildningsområden.

- landskapsarkitektur
- landskapsplanering
- arkitektur
- fysisk planering
- geografi*
- väg- och vattenbyggnad*
- lantmäteri*
- kulturmiljövård*
- ekologi*
- samhällsbyggnad*

För ämnen/utbilningsområden markerade med * krävs även inlämnad portfolio.
Den inskickade portfolion bedöms enligt följande kriterier:
- Ämnesinriktningens relevans – har studenten arbetat med frågeställningar inom landskapsarkitektur?
- Nivå på kunskaperna - har studenten formulerat sin uppgift i ett relevant teoretiskt sammanhang?
- Färdigheter – har studenten visat förmåga att formulera sin uppgift på ett begripligt sätt, i text och eller bild?

Bedömningen av den enskildes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen görs av LTJ-fakulteten. Fakultetens bedömning utgör ett av underlagen vid det senare beslutet om antagning till programmet.

Alternativt kan någon av följande yrkesexamina ha avlagts:

- landskapsarkitektexamen, arkitektexamen.

Kraven på särskild behörighet enligt ovan kan uppfyllas även av dem som har motsvarande kunskaper genom utländsk examen eller om motsvarande kunskaper har inhämtats på annat sätt.

Dessutom krävs kunskaper motsvarande gymnasieskolans kurs:

- Engelska B

Detta är uppfyllt av den som har en examen på grundnivå från SLU omfattande minst 180 högskolepoäng. För sökande med examen från nordiska länder och vissa engelskspråkiga länder gäller särskilda regler.

För tillträde till de kurser som ingår i programmet gäller de krav på särskild behörighet som föreskrivs för varje enskild kurs.

2.2 Andra urvalsvillkor: Vid urval av studenter kommer följande aspekter att beaktas:

- tidigare relevant yrkeslivserfarenhet (om finnes), och
- relevant akademisk bakgrund

3. Mål

3.1 Allmänna mål
I enlighet med högskolelagen (1 kap, 9 §) skall utbildning på avancerad nivå ”innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.”

3.2 Särskilda mål för masterexamen
I enlighet med bilaga till förordningen för Sveriges lantbruksuniversitet skall studenten uppfylla följande mål för masterexamen:

Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

3.3 Preciserade mål för Landscape Architecture - Master’s programme
Inom ramen för målen i examensbeskrivningen har SLU preciserat följande mål för Landscape Architecture - Master’s programme.

Kunskaper och förståelse
För masterexamen i landskapsarkitektur skall studenten
- visa kunskap om landskapsarkitekturens vetenskapliga och konstnärliga grund och insikt i relevant forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa såväl brett kunnande och förståelse av landskapsarkitekturens teori och historia som fördjupad kunskap om olika processer för gestaltning, planering och utveckling av landskap, yrkesmässiga metoder, tekniker och material, samt om relevant lagstiftning och författning.
- visa kunskap om hur människors olika behov, upplevelse och nyttjande av den fysiska miljön påverkas av och påverkar den fysiska miljön och landskapet.

Färdigheter och förmåga
För masterexamen i landskapsarkitektur skall studenten
- visa förmåga att självständigt och kritiskt initiera och formulera processer för gestaltning, planering och utveckling av landskap,
- visa förmåga att med adekvat landskapsarkitektonisk metod kritiskt, självständigt och kreativt genomföra och utvärdera kvalificerade och skapande uppgifter inom givna ramar inom landskapsarkitekturens område,
- visa förmåga att involvera olika kompetenser och brukare i gestaltnings-, planerings- och förändringsprocesser,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap från relevanta områden samt analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar särskilt angående landskapets hållbara utveckling,
- visa förmåga att i bild och modell, muntligt, skriftligt och på annat sätt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för gestaltning, planering och utveckling av landskap, i dialog med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av ämnet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen i landskapsarkitektur skall studenten
- visa ett etiskt och moraliskt förhållningssätt till landskapsarkitekturens roll i samhället och världen,
- visa förmåga att väga in relevanta vetenskapliga, samhälleliga, estetiska, miljömässiga och etiska aspekter i sina bedömningar och avvägningar och samtidigt ta hänsyn till människans förhållande till och nyttjande av landskapet och den fysiska utemiljön,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens,
- ha förståelse för motiv och ramar för fysisk planering och samhällets organisering, där detta ingår som delar i värdegrunden, och
- ha förståelse för motiv och ramar för fysisk gestaltning och människors interaktion med den omgivande miljön, där demokrati, jämställdhet, hållbar utveckling och människors lika värde ingår som delar i värdegrunden.


4. Möjligheter till fortsatta studier

Den student som fullgjort utbildningen på Landscape Architecture - Master’s programme med avlagd masterexamen uppfyller kraven på särskild behörighet att antas till fortsatta studier på bland annat följande typer av utbildningar vid SLU:

- Utbildning på forskarnivå.

Vilka forskarutbildningsämnen som är möjliga att antas till framgår av bilaga som fastställs av nämnden för grundläggande högskoleutbildning vid fakulteten.

5. Innehåll och uppläggning

5.1 Kurser
De kurser som ingår i Landscape Architecture - Master’s programme fastställs av programutskott landskap (PUL) och presenteras i bilaga till utbildningsplanen som även innehåller beskrivning av kursstrukturen (ramschema). Kursernas mål och innehåll framgår av kursplanen för respektive kurs.

5.2 Uppläggning
Landscape Architecture - Master’s programme ges i huvudsak på avancerad nivå. Kurser på grundnivå kan förekomma utifrån de av regering, högskoleverk och universitetsledning fastställda ramarna.

Programmet innehåller valbara kurser på avancerad nivå i ämnet landskapsarkitektur och självständigt arbete (examensarbete) i huvudområde landskapsarkitektur. Kursutbudet på masterprogrammet tydliggörs genom ett antal inriktade men frivilliga kurslinjer som underlättar specialisering men också möjliggör en individuell kombination av kurser för varje student.

Kursutbudet omfattar både teoretiskt fördjupande kurser samt färdighetstränande kurser i gestaltning, planering och utveckling av landskap.

Utgångspunkterna för undervisningen i gestaltning är landskapet och människans avsikter. Landskapsgestaltning omfattar gestaltning av landskap, där bärande idéer uttrycks i formgivning av yttre miljö. Materialen är terrängen, vattnet samt de växande och de byggda materialen. Den teoretiska förankringen finns i landskapsarkitekturens och trädgårdskonstens historia, i landskapsarkitekturens teorier och konstnärliga arbetsmetoder. Den teoretiska ramen härrör ur designteori, arkitekturkritik, konstvetenskap och humanvetenskap.

Utgångspunkterna för undervisningen i planering är samhällsförändringar, natur- och kulturförutsättningar samt styrande lagstiftning. Landskapsplanering omfattar planering och förvaltning (utveckling) av den fysiska miljön, genom koordinering av flera landskapsintressenter. Den teoretiska förankringen finns i planeringens, samhällsbyggandets och kulturlandskapens historiska (dynamiska) utveckling samt i planeringens och förvaltningens metoder och praktik. Den teoretiska ramen härrör ur planeringsteorier, landskapsteorier, retorik, landskapsanalys och landskapsekologi.

Undervisningen i utveckling och förvaltning fokuserar på genomförandet av gestaltning och planering av landskap över tid med resurser och aktörer som centrala utgångspunkter.

Utbildningen avslutas med ett självständigt arbete (examensarbete) där studenten får tillämpa sina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en aktuell frågeställning inom utbildningens område.

All undervisning sker på engelska.

6. Examination

I varje kurs ingår ett eller flera prov. Betyg på kurser sätts med något av uttrycken U, 3, 4 eller 5 om det inte finns något beslut om undantag. Kraven för kursernas betygsgrader framgår av betygskriterier som redovisas i bilaga till respektive kursplan.

Betyg bestäms av examinator utsedd av SLU. Generella regler och riktlinjer för examination och betygssättning finns i interna föreskrifter om betygssystem och examinationsrätt samt i regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU.

7. Examen

7.1 Examen som utbildningen syftar till
Masterexamen med huvudområde landskapsarkitektur enligt utbildningsplan för Landscape Architecture - Master´s programme uppnås efter fullgjorda kursfordringar (godkända kurser) om 120 högskolepoäng med följande krav:
• minst 30 högskolepoäng kurser med fördjupning inom landskapsarkitektur (A1N; A1F / avancerad D),
• minst 30 högskolepoäng självständigt arbete inom landskapsarkitektur (masterarbete / A2E / avancerad E),
• maximalt 15 högskolepoäng får utgöra kurser på grundnivå.

Kursfordringarna skall samtidigt uppfylla följande krav:
• minst 60 högskolepoäng programkurser enligt fastställd studieplan, och
• självständigt arbete enligt fastställd studieplan och anvisningar för programmet.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Student som uppfyller fordringarna för masterexamen får på begäran ett examensbevis. Till examensbeviset knyts benämningen masterexamen med huvudområde landskapsarkitektur (Master of Science (120 credits) with a major in Landscape Architecture).

Av examensbeviset skall det framgå att examen uppfyller fordringarna enligt utbildningsplan för Landscape Architecture - Master´s programme. Preciserade kurskrav framgår av programmets studieplan, som fastställs av nämnden för grundläggande högskoleutbildning vid fakulteten och presenteras i bilaga till utbildningsplanen.

7.2 Övriga examina som utbildningen möjliggör
De kurser som ingår Landscape Architecture - Master´s programme möjliggör även följande examina under förutsättning att SLU:s krav för generell examina är uppfyllda:

* Magisterexamen med huvudområde landskapsarkitektur
* Masterexamen med huvudområde landskapsarkitektur

8. Övrigt

8.1 Tillgodoräknanden
Tillgodoräknande av kurser från annat lärosäte, inom eller utom landet, kan göras i examen. Poängavdrag kan göras om det finns en betydande överlappning mellan de kurser som är godkända vid SLU och de kurser som studenten ansöker om att tillgodoräkna i examen. Tillgodoräknande kan inte heller göras om det finns en väsentlig skillnad mellan utbildningarna.

Prövning om tillgodoräknade sker i det enskilda fallet. Efter prövning kan även motsvarande kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkesverksamhet tillgodoräknas