Utbildningsplan

Skriv ut
Skriv ut utbildningplan

Agroecology - Master´s Programme

Omfattning:
120 högskolepoäng

Nivå:
2 - Avancerad nivå

Examen
Masterexamen

Programkod:
LM005

Ansvarig fakultet:
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgård- och växtproduktionsvetenskap

Gäller antagna från:
1.    hösten 2010    Visas nedan 
2.    hösten 2012
3.    hösten 2019
4.    hösten 2020
5.    hösten 2022

Bilagor

1. Beslut

Rektor för SLU beslutade den 5 oktober 2009 att inrätta masterprogrammet Agroecology. Utbildningsplanen fastställdes den 10 december 2009 av dekanus vid fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap att gälla från och med läsåret 2010/11. Ytterligare revideringar har gjorts den 9 juni 2010 med anledning av rektors beslut den 10 maj 2010. Ändringen gäller från och med läsåret 2010/11.

Masterprogrammet Agroecology syftar till masterexamen på avancerad nivå och omfattar 120 högskolepoäng. Programmet har följande programkod: LM005.

2. Förkunskaper och andra antagningsvillkor

2.1 Tidigare studier
För att bli antagen till masterprogrammet Agroecology krävs examen på grundnivå omfattande 180 hp, med fördjupning omfattande 90 hp inom något av följande ämnen/utbildningsområden:
- Naturvetenskap
- Ekonomi/administration
- Etnologi
- Kulturgeografi
- Geografi
- Humanekologi
- Ledarskap och organisation
- Statsvetenskap
- Sociologi
- Socialantropologi

Kraven på särskild behörighet enligt ovan kan uppfyllas även av den som har motsvarande kunskaper genom utländsk examen eller om motsvarande kunskaper har inhämtats på annat sätt.
Dessutom krävs kunskaper motsvarande gymnasieskolans kurs Engelska B. Detta är uppfyllt av den som har en examen på grundnivå från SLU omfattande minst 180 hp. För sökande med examen från nordiska länder och vissa engelskspråkiga länder gäller särskilda regler.
För tillträde till de kurser som ingår i programmet gäller de krav på särskild behörighet som föreskrivs för varje enskild kurs.

3. Mål

3.1 Allmänna mål
I enlighet med högskolelagen (1 kap, 9 §) ska utbildning på avancerad nivå ”innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
• ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
• utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
• utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.”

3.2 Särskilda mål för masterexamen
I enlighet med bilaga till förordningen för Sveriges lantbruksuniversitet ska studenten uppfylla följande mål för masterexamen:

Kunskaper och förståelse
För masterexamen ska studenten
• visa kunskap och förståelse inom utbildningens huvudområde, innehållande såväl bred kunskap om området som särskilt fördjupad kunskap inom specifika delar av detta område och en fördjupad insikt i aktuell forskning och utvecklingsarbete, samt
• visa en fördjupad kunskap om metoder inom utbildningens huvudområde

Färdigheter och förmåga
För masterexamen ska studenten
• visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och analysera, utvärdera och hantera komplexa fenomen, problem och situationer, även med begränsad information,
• visa förmåga att kritiskt, oberoende och kreativt identifiera och formulera problem och att planera och med adekvata metoder utföra kvalificerade uppgifter inom en given tidsram och därmed medverka till kunskapsutvecklingen, och att utvärdera detta arbete,
• visa förmåga att redogöra och diskutera i såväl nationella som internationella sammanhang, muntligen såväl som skriftligen, sina slutsatser och kunskapen och argumenten som utgör grund för dessa i dialog med olika grupper, och
• visa nödvändiga färdigheter för att delta i forskning och utvecklingsarbete, eller för att självständigt arbeta med andra kvalificerade uppgifter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
• visa förmåga att inom utbildningens huvudområde göra utvärderingar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, sociologiska och etiska aspekter och visa medvetenhet om etiska aspekter på forskning och utvecklingsarbete,
• visa insikt i vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar kring hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av vidare kunskap och ta ansvar för att utveckla sin kunskap.

3.3 Preciserade mål för masterprogrammet Agroecology
Inom ramen för målen i examensbeskrivningen har SLU preciserat följande mål för masterprogrammet Agroecology:

Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
• visa förståelse för såväl naturvetenskapliga som antropogena processer som skapar agroekologiska system;
• ha förmåga att identifiera och beskriva komplexa, integrerade socio-ekonomiska och ekologiska sammanhang i agroekologiska system;
• visa förståelse för olika intressenters roller i hanteringen av agroekologiska system; och
• visa kunskap och förmåga, såväl analytiskt som praktiskt, för att underlätta och driva agroekologiska projekt.

Färdigheter och förmåga
För masterexamen ska studenten
• visa förmåga att kritiskt identifiera och oberoende formulera relevanta frågeställningar rörande bevarande och uthålligt utnyttjande av agroekologiska system;
• visa förmåga att hitta och kritiskt analysera vetenskaplig litteratur, inom såväl natur- som samhällsvetenskap;
• visa relevanta färdigheter för att arbeta med utvecklingsarbete, såväl i samarbete som självständigt;
• visa förmåga att arbeta med internationella frågeställningar i ett nationellt, regionalt eller lokalt perspektiv; och
• visa förmåga att kombinera kunskaper från olika discipliner i ett tvärvetenskapligt perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
• vara medveten om andra värderingar, kulturer, kunskapssystem, institutioner och sociala traditioner jämfört med studentens egna;
• visa förmåga att göra bedömningar rörande relevanta vetenskapliga, miljömässiga, etiska och samhälleliga aspekter; och
• framhålla och reflektera över koordinationen av vetenskaplig kunskap med kunskap utvunnen från praktiskt arbete och traditionell kunskap inom området skötsel av agroekologiska system.

4. Möjligheter till fortsatta studier

Den student som har fullgjort utbildningen på masterprogrammet Agroecology med avlagd masterexamen uppfyller särskild behörighet att antas till fortsatta studier på bland annat följande typ/er av utbildningar vid SLU:
• utbildning på forskarnivå

Vilka forskarutbildningsämnen som är möjliga att antas till framgår av bilaga som fastställs av Nämnden för grundläggande högskoleutbildning vid fakulteten.

5. Innehåll och uppläggning

5.1 Kurser
De kurser som ingår i masterprogrammet Agroecology fastställs av Nämnden för grundläggande högskoleutbildning vid fakulteten, och presenteras i bilaga till utbildningsplanen som även innehåller beskrivning av kursstrukturen (ramschema). Kursernas mål och innehåll framgår av kursplanen för respektive kurs.

5.2 Uppläggning
Programmet innehåller kurser och ett examensarbete i Lantbruksvetenskap enligt följande:
Masterprogrammet Agroecology syftar till att skapa den nödvändiga inlärningsmiljön för att träna studenter i denna förståelse. Synen på agroekologi som ett akademiskt ämne är dess tvärvetenskapliga perspektiv och dess fokus, teoretiska grund och metodologi på systemnivå på gården och dess interagerande med systemnivåerna nedan (växt, jord, djur) och ovan (landskap, kommun, institutionella strukturer, etc). Masterprogrammet Agroecology fokuserar på kunskap, färdigheter och förmågor att hantera sådana komplexa sammanhang. All undervisning sker på engelska.

6. Examination

I varje kurs ingår ett eller flera prov. Betyg på kurser sätts med något av uttrycken U, 3, 4 eller 5 om det inte finns beslut om undantag. Kraven för kursernas betygsgrader framgår av betygskriterier som redovisas i bilaga till respektive kursplan.
Betyg bestäms av examinator utsedd av SLU. Generella regler och riktlinjer för examination och betygssättning finns i interna föreskrifter om betygssystem och examinationsrätt samt i regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU.

7. Examen

7.1 Examen som utbildningen syftar till
Masterexamen med huvudområdet lantbruksvetenskap enligt utbildningsplan för masterprogrammet Agroecology uppnås efter fullgjorda kursfordringar (godkända kurser) om 120 högskolepoäng med följande krav:
• minst 30 högskolepoäng kurser med fördjupning inom lantbruksvetenskap (A1N; A1F / avancerad D),
• minst 30 högskolepoäng självständigt arbete inom lantbruksvetenskap (masterarbete / A2E / avancerad E),
• maximalt 15 högskolepoäng får utgöra kurser på grundnivå.

Kursfordringarna ska samtidigt uppfylla följande krav:
• minst 60 högskolepoäng programkurser enligt fastställd studieplan,
• självständigt arbete enligt fastställd studieplan och anvisningar för programmet.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Student som uppfyller fordringarna för masterexamen får på begäran ett examensbevis. Till examensbeviset knyts benämningen masterexamen med huvudområdet lantbruksvetenskap (Master of Science (120 credits) with a major in Agricultural Science).

Av examensbeviset ska framgå att examen uppfyller fordringarna enligt utbildningsplan för masterprogrammet Agroecology. Preciserade kurskrav framgår av programets studieplan, som fastställs av Nämnden för grundläggande högskoleutbildning vid fakulteten och presenteras i bilaga till utbildningsplanen.

7.2 Övriga examina som utbildningen möjliggör
De kurser som ingår i masterprogrammet Agroecology möjliggör även följande examina under förutsättning att SLU:s krav för generella examina är uppfyllda:
• Magisterexamen med huvudområdet lantbruksvetenskap
• Masterexamen med huvudområdet lantbruksvetenskap

8. Övrigt

8.1 Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurser från annat lärosäte, inom eller utom landet, kan göras i examen. Poängavdrag kan göras om det finns en betydande överlappning mellan de kurser som är godkända vid SLU och de kurser som studenten ansöker om att tillgodoräkna i examen. Tillgodoräknande kan inte heller göras om det finns en väsentlig skillnad mellan utbildningarna.

Prövning om tillgodoräknande sker i det enskilda fallet. Efter prövning kan även motsvarande kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkesverksamhet tillgodoräknas.